Wednesday, August 13, 2008

Spänt läge och en fundering så där allmänt bara.


Jag är spänd. Rent ut sagt jäkligt överspänd. Så pass spänd att jag har fått nackspärr.
Underligt ord det där eg....nackspärr. Om man slår upp det ordet så står det följande:
"Nackspärr kan komma plötsligt. Tecknen är smärta och kramp i nackmusklerna. Du får svårt att vrida på huvudet. Oftast är det svårare åt den ena sidan."

Ok så känns det för mig. Vad kan man då göra för att förebygga så man inte ska få nackspärr???

  • Se över din arbetsställning. Underlätta till exempel arbetet vid datorn genom att avlasta nacke och skuldror. Datorns bildskärm ska placeras rakt framför dig, på en armlängds avstånd, så att du tittar 20-30 grader nedåt. Underarmar och handleder ska vila bekvämt på bordet. Ta pauser och rör på dig mellan varven.
  • Se över din sovplats. Skaffa dig en bra kudde som stöder nacken när du sover eller rulla in en mjuk ylletröja i ett örngott att lägga under nacken.
  • Träna upp nackmusklerna. Sjukgymnast, kiropraktor eller naprapat kan tipsa om övningar.
  • Börja motionera, till exempel promenera eller träna på gym.
  • Pröva avspänning.
Ok. Låt se. Punkt 1: Kanske inte är så bra att sitta och tala i telefon framför datorn samtidigt som man ammar då?

Punkt 2: Eh man kanske inte ska sova på sängkanten då alla barnen och gubben tar resten av sängen? Kudde? Kanske läge att sno tillbaka den från ungarna?

Punkt 3: Sjukgymnast? Är det då man får lite sk egentid? I så fall bokar jag tid idag!

Punkt 4: Motionerar ju massor. Dammsuger och tvättar och handlar och kör vagn och bär ungar.

Punkt 5: Avspänning? Är det samma som när man somnar i soffan?

Hmm inser att mina punkter nog inte är samma som de punkter som förebygger nackspärr. Mina punkter är mer byggande. ;-)

Vill också tala om att jag har världens bästa svärmor! Hon är bäst! Nu när jag ska börja läsa till hösten så kommer hon ställa upp och hjälpa till så mycket hon kan. Tilläggas bör att hon bor i Helsingborg och jobbar heltid i Helsingör. Den här underbara kvinnan är en person som jag verkligen beundrar. Tack goa underbara Ellis för att du lyssnar och hjälper så!

Har gjort en ny lista förresten. Saker jag ska hinna göra innan skolan börjar. Känner mig lätt neurotisk när jag ser den. Nej vänta jag skulle ju köra avspänning. Andas in och andas ut....djupa andetag. Du är lugn du har tid....
Må väl!

Ps var tvungen att lägga in en bild på lilleman bara. Bara just för att :-) Ds

12 comments:

lilla h said...

Men vilket charmtroll!!!! Snacka om leende som kan smälta is!

Nackspärr är INTE kul, stackars dig! Din tolkning av de förebyggande punkterna var däremot rolig - jag kan liksom bara instämma i den :-) Fast jag har inte lika trångt i sängen som du, bara jag och sonen som trängs där när sambon är borta på jobb.

Tack för tipset om porslinet från Gerbera - har kollat lite på nätet och det gav verkligen mersmak!

Sköt om dig nu och FÖRSÖK att ta det lite lugnt! Om man ger sig den på det, och kommer ihåg att be om hjälp ibland, så brukar det faktiskt gå...

Ha det bäst!
Helena

Dalatorpet said...

ALLTID lika klockrent inlägg... när man verkligen tänker efter hur livet blivit med barnen o allt när det gäller sömn osv så undrar man vad man givit sig in på :-) tur att det bara krävs en blick på dom i sitt sötaste för att glömma allt det andra

MiaMaria said...

Hej!

Vilken sötis!!!!

Nackspärr....väldans rolig läsning..jag riktigt ser dig framför mig när ni alla delar säng...somnar i soffan osv... fniss....men så sant....

Och vilken härlig svärmor som ställer upp....

HA´det så gott!
MiaMaria

Mjuka said...

Vilken södenos!!, som min mamma skulle ha sagt på ren skånska! Nacksparr, just det när man datar, pratar i telefon och ammar samtidigt, känner igen det precis!!
kramar M
Hoppas att du snart känner dig bättre

Brunkullan said...

Haha..kul det där med Bratzen:D

Vilken liten goding på bilden här:) Alltid lika glad? Ser ut att vara mycket bus i de ögonen...hihi!

Så spännande med skola:)
Jag har undersköterske utbildning, men valde bort obekväma arbetstider mot kontorstider och är nöjd.
Men ibland blir jag sugen på vården igen. Och som du då, på förlossning eller BB...:)

Lycka till med plugget!
Och vilka sööööööööööta kissungar!

Susanne

lilla h said...

Hej igen!
Kika in till mig, där finns n¨åt till dig!
Kram H

Anonymous said...

Tråkigt med nackspärren men samtidigt blir jag lite glad av att höra ett det "egentligen" antagligen handlar om helt jädrans härlig förväntan och spänning inför studierna som stundar...
Känner så väl igen mig...
"den oumbärliga big mamma ska iväg hemifrån"...Gud ett sådant ståhej jag hade och första dagen på skolan kände jag mig helt stirrig...visste ju bara min roll som mamma...När jag kom hem var det som om jag hade besökt månen...Men så kul!
Det kommer att gå galant!
Men du det där med nacken...bäst att du sätter dig så att huvudet hamnar i ett sådant läge att du kan se de andra...blir jo konstigt om
t ex sitter och tittar in väggen med kroppen frammåt...Du får se sådär lite nonchalant världsvan ut...lite på sidan så där som om du gjort detta i stort sett hela ditt liv...
Det var en riktig lite goding du har på bilden...där kan man snacka om att livet spritter från tårna och uppåt...riktig lyser om ögonen av livsglädje...
Vila dig nu och se till att ha det varmt om nacken...sicket väder förresten...aningens tröttsamt...
men efter regn kommer sol...säger man inte så...

Kramar från Malin

Katta said...

Grattis till din svärmor! Om du vill träna avslappning kan du ja alltid titta på bilden av sötingen längst upp så blir det avslappat kan jag lova. Kram Katta

Susanne said...

Men ni är väl världens bästa allihop!
Vi tjejer är ju eg grymma för vilken man skulle komma på tanken att amma (om dom kunde då) och sitta vid datorn samtidigt? ;-)
Ja ungarna är som små lyckopiller. Ibland lite svårsmälta men alltid med god effekt!
Kram
//Susanne

Lilla Blanka said...

Hej vännen!

Tack vad snäll du är! *kram*

Åh vad go lilleman är..som en tindrande solstråle!

KUL att du skall börja plugga igen, det är så himla kul tycker jag. Mysig utbildning du tänkt också. Har jobbat inom neonatal/spädbarnsvård..sååå mysigt!

Kram
Mia
Ps Aftonbladet "Härligt Hemma" var ju hemma och fotade för några veckor sedan...skulle vara kul om någon "riktig" inredningstidning kom och tog lite proffs-foton :)

Annika said...

Känner sååå igen mig... allt ska göras på en gång.... samtidigt... men men det är ju kvinnans lott... koppla nu av lite o njut... du har ju tagit ett stort beslut i att börja läsa... det kommer att gå galant... jag håller tummar o tår för dig... Kramiz Annika
Sicken goding där på bilden... blir sååå bebissjuk när jag ser sån sötingar....

Synnøve. said...

Hej där.
Här har det hänt massor.
skrattade gott åt ditt fönster efter att gubben jagat getingar...
Så ser det ut här med.
Bara nu på en kvart har jag tagit 6 stycken.
Ditt bröd såg gott ut. vad har du för resept?

Du måste stressa ner, då släpper nackspärren.
Nu ska jag strax se ridsport från OS i Bejing.
Hoppas det går bra för Jan Brink i dressyren.
Ha en bra dag vännen.
Synne.