Saturday, August 23, 2008

Att skörda det man har sått.



Det har vi gjort idag. Plockat bondbönor, tomater och massa rabarber.
Tidigare i veckan la gubben in rödbetor och gurkor. Idag har han kokat massor av rabarbersaft.
Blommor plockar vi flera ggr i veckan och tar in. Det är så härligt med fräscha blommor inne.
Vi har rensat landen och luckrat upp jorden. I veckan ska jag sätta lite asiatiska grönsaker som man kan skörda långt in i november.
Det är mer gurka och massor av rödbetor på g också. Mangolden har också gett massor, men de stackars morötterna hade inte en chans mot mördarsniglarna.
Nästa år ska jag så mer av t ex bondbönor och lite annat smått och gott. Ska bli lite större land till nästa år också. Sådde bondbönor av sorten Express. De kom snabbt men gav inte så mkt som jag hade hoppats på.

Imorgon ska gubben åka och hämta ett växthus som han har köpt. Ska monteras ned på plats och sen fraktas hem. Det är inte så stort så det blir gurk- och tomathus. Nästa år ska vi bygga ett större med fönster vi har köpt beg. Däri ska vi ha så man kan sitta och mysa också på kvällarna. Det ser jag verkligen fram emot.

Annars håller vi på och väljer färger och stuk till köket. Kul men samtidigt lite svårt. Man vill ju få till det tidsmässigt med husets ålder och samtidigt få det funktionellt.

Nu ska vi ta en liten promenad med ungarna. Gäller att rasta av dom så de är tysta och fina ikväll.

Ha en fortsatt trevlig kväll mina vänner.
Och framförallt...må väl!

Ps Det är INTE vår skörd på bilden. Men jag är nöjd ändå med vår skörd. ;-) ds

14 comments:

Dalatorpet said...

Wow ni verkar ha ett gigantiskt trädgårdsland som har allt detta? Själv kan jag absolut ingenting om trädgården än... massor att utforska :-). Om jag lyckas beröra en enda människa så har jag lyckats med det jag förutsatt mig. Allt som du behöver göra för att undvika att göra sånt su inte vill är att fråga dig själv
- Vad vill jag
- Vad är viktigt för mig
och sen leva efter det, sen kan du se att måsten som man har som småbarnsmor som att det är ngt du väljer att göra för din familj så känns det lättare än att hantera måsten :-) Prova får du se... Jag måste tvätta (suck) Jag väljer att tvätta för att vi alla ska ha rena kläder. bara ett ex kram

Lilla Blanka said...

Jösses vad mycket ni har kunnat skörda, imponerande!

Åh växthus..det låter spännande, du får fota och visa oss nyfikna bloggerskor sen :)

Kram vännen!
Mia

Synnøve. said...

Hej där.
Hur går det men verken i nacken och axlarna?
Hoppas det har gett med sig.
Fick massor av idèer till nästa sommar om vad man ska så nu när jag såg vad du skördat. Tack för det :D
Skrattade gott åt ditt butiksbesök och möte med blåhåriga tanter...
Ungar är för härliga.....
kram på dig vännen.
Synne.

Katta said...

Å vad härligt du har det som kan plocka in färska grönsaker och blommor så där.Det är nåt jag saknar med att bo i lägenhet. Tänk bara nykokta färska rödbetor med smör och salt mmmm. Eller bondbönorna mmm.Äh här blir man ju hngrig. Läste ditt förra inlägg just.Tråkigt med din nacke.Tänk vad bra det skulle vara om alla mammor hade möjligheten att ha både barnflicka och städhjälp när vi var mammalediga,tänk vad man skulle orka med sig själv bättre då.Ha en bra söndag, kram Katta

Gårdsromantik said...

Åh vad härligt med egen skörd och en så händig man i köket!

Vihar mest bärbuskar som sköter sig själva - nu skall jag ut och plocka lite krusbär - härligt goda vitaminer.

Kram Maud

Fake cake said...

Haha ja du ser vad man kan missförstå kort;) flera än du trodde att jag skulle baka alla cupcakes;) och hos dig så tror de att dessa alla lådor med grönsaker är hos er;)

Våra Rödbetor e stora som pumpor nu minsann Hehe går nog inte i någon glasburk nu...vi har glömt bort att lägga in dem ja..hmm gubben har gjort det för det e inte min grej.

Kramisar

A home far away said...

Finns inte mycket härligare än att kunna skörda egna grönsaker och frukt, vilken lycka!

Ha en fin dag

Kram Gunilla i ett regnigt Singapore

Fake cake said...

Var precis o skördade mina grönsaker. Phu va varmt. är glad att jag inte odlat mer än jag gjort för jag tyar inte med;) har mkt flerårigt emellan så folk tror att jag har fyllda ettåringa grönsaker.

Tog in lök och några rödbetor (för jag fick ångest att ni gjorde det) som jag ska koka o ha smör till idag:)
Sen tog jag in Pil och får hitta på ngt med det en dag. Sen skiter jag i det andra Haha

Hoppas du fått matlåda och penna o block nu för första skoldagen;) Lycka till och du kommer verkligen tycka om det. Ring om du behöver gråta ut om det krånglar med tentorna.
Kramis

Fake cake said...

Föresten vad är det för asiatiska grönsaker? man kan sätta nu...blev sugen...

Mjuka said...

Hej vännen!
Åh va härligt med ett växthus med gamla fönster, det är min dröm, men vi bor bara på en liten plätt nu i radhusträdgård med mycket begränsningar, Försöker ändå göra så mysigt jag kan. Har helt anammat konceptet outdoorliving. Skall sitta ute llångt in på hösten. Härligt med sådan härlig skörd, rabarbersaft är min favorit, kanske man kan smaka om man har vägarna förbi. kramar M

marita blücher said...

Hej Susanne,
hos er lyser verkligen flitens lampa - måste vara härligt att kunna skörda så mycket godsaker från det egna landet - hos oss blir det mest frukt. Jag krymper vårt grönsaks- och jordgubbsland lite i smyg från år till år (det är nämligen jag som står för ogräsrensningen). Låter jättemysigt med ett lite större växthus - det är något som jag också mycket gärna skulle vilja ha...... Som du redan själv kommit på så var du inte alls för sen att delta i utlottningen och snart tillkännages vinnaren. Tusen tack för din kommentar på min blogg och ha det så bra.
Kramis/Marita

Susanne said...

Tack för alla fina kommentarer. Tycker mkt om att odla och hålla på i trädgården. Landen är inte så stora nu men ska bli större nästa år.

Lotta: Ska bl a sätta: Pak Choi, Daikon och Japansk bladkål.
Ska bli kul att se hur det blir.

Må så gott mina vänner!
Kram
//Susanne

marita blücher said...

Hej igen Susanne,
Du har något att hämta hos mig.....
Kramis/Marita
marita@amouseinahouse.se

Mizty said...

Hej på dig
Var ju tvungen att tassa in och kolla hos Vinnaren. Grattis!

Hälsar Mizty som sover på nackkudde en sådan där specialformad - rekommenderas varmt.