Wednesday, August 06, 2008

Bratzfamiljer och Mam(m)akomplex.


Ibland när man ligger och ska somna så brukar jag fundera lite hit och dit. Det är väl någon form av kvällsterapi där man förtvivlat försöker tömma hårddisken inför nästa dagsportion av diverse menlöst vetande och upplevelser.

Mam(m)akomplexet kommer ifrån att jag under en period har fått "ärva" några nummer av tidningen av min goda vän Ingrid. Jag ska inte läsa den typen av tidningar. Det är inte bra för varken mig eller min familj. Plötsligt får jag för mig att vi borde vara lite chicare och att jag borde jobba med att få ett rosa skimmer omkring mig...funkar sådär kan jag avslöja.

Jag är sååå lättpåverkad av att jag borde och kanske skulle. Tidningen är enligt mig helt ok. Finns en del bra reportage och så, men...ja vet inte. Något hos den tidningen får mig att känna mig lite obekväm. Inte riktigt rätt på något sätt. Ni vet den känslan man kunde få när man kom till skolan i de där rätta byxorna men det var ändå inte bra. Hoppas nu att någon känner igen sig annars kan det bli pinsamt här.

Tidningen är också "storstadsbunden" på något sätt. Förutom de reportage då när det blir semester och storstadsfamiljerna ska ut till oss som bor i spenaten.

Detta leder oss då in på dagens historia. Min äldsta dotter älskar Bratz. Ja kärleken börjar svalna med har varit så het och passionerad. Jag för min del har svårt att lita på någon vars fötter är avtagbara samt att kroppens proportioner skulle vara som att en vattenmelon skulle ha tandstickor som ben och kropp.

Men härodagen hände det. Jag träffade 2 levande Bratz. 2 åringen och jag bestämde att vi nog ville ha lite "sipps" som hon säger. Vi packade in oss i bilen och drog till "tappen". Väl framme inser jag att ungen ser ut som en lerdekorerad gräddbakelse. Dagen till ära så är lilltösen iklädd en rosa ballerinakjol med vit topp samt gummistövlar, solglasögon och insmetad med lera och jord.

Försent att ångra sig. In i affären och där står dom. Bratzdockorna... en blond och en brunett.
Ögonmakeupen på dom skulle få Charlotte Perelli att bli grön av avund. Vi väljer en chipspåse och ställer oss i kön efter dockorna.

Då vänder sig den blonda Bratzdockan om och ler mot min skitiga 2 åring.

- Men gud vilken liten söt unge, säger hon. Titta på henne Michelle.
- Åh hon är så söt, säger brunettbratzen. En riktig liten på landet unge.

Det är då det händer. Den blonda bratzdockan vill klappa min 2 åring. De som inte känner henne vet inte att hon har massor av integritet. Henne klappar man inte hur som helst på.
När den blonda bratzdockan precis har lagt handen på hennes lilla skitiga huvud så väser min onge: "Passa dig"!

Bratzdockorna blir helt ställda. Man ser att de tror att hennes huvud ska börja snurra och att hela butiken ska levitera eller något i den stilen. De vänder sig i alla fall om och varken säger något eller rör sig innan de betalat.

Kvar i affären står jag, full i skratt.

Vi packar in oss och åker hem. Väl hemma igen inser jag att jag har gått på det. Jag har gått på det där om perfekta stylade hem och moderiktiga ungar. Nä nu får det räcka. Här hemma lever och bor vi. Det är rörigt och hemtrevligt men det är vårt. Inte ska jag bli påverkad av något som är så långt bort från min verklighet. Vi tycker om att ha gäster och vi gillar när det är fullt med ungar. Känns nästan som jag blivit lite upplyst. Sen är jag ingen" rosaskimmermamma." Jag har humör. Ibland ryar jag och gormar men allra allra mest älskar jag och pussar.

Vill också förtydliga att jag gillar Charlotte Perelli och att jag inte föraktar varken tidningen "Mama" eller de som gillar den. Fast Bratzdockor litar jag inte på.

Må väl!




17 comments:

Stina said...

Haha...härligt läsning. De är för härliga de där sköna ungarna. Puss

Annika said...

Fran för ungar som det syns på att de haft roligt.... varför ska de bli "vuxna" redan som små.... dessa levande Bratz kan ju aldrig ha roligt... hälsa lilltjejen från mig att hon ska passa på att ha kul medans hon kan.... Annika

Dalatorpet said...

Du är riktigt bra med ord och det är super kul att läsa dina inlägg. Här hemma är det samma sak. Barn ska få skita ner sig och så klart blir det kladd av deras små händer. Så jag resonerar så att jag får skylla mig själv som vill ha vitt och in i tvätten med lite klorin och går det bort så bra annars blir det ngt nytt. Alltså inga dyra tyger eller sånt framme här.

Malin said...

Hej!
*hihi* skönt att läsa !! Tidningen Mama är väl ok, men jag håller med om att det är "en annan värld". Bratz visste jag ens fanns föräns väldigt nyligen, hänger inte med riktigt *hihi*
Kramar Malin

lilla h said...

Säger bara; höööög igenkänningsfaktor! Heja på!

Och tack för att du bjöd på kvällens gapskratt! Din dotter kommer att gå långt!

Kram Helena, mitt i den vanliga världen

PS! Smutsiga barn är glada barn! = sant. De måste ju får leka!

A home far away said...

Hehe, känner igen det där, min son är riktigt blond och här i Asien vill alla (inte i Singapore) känna och krama honom, men nu är han så trött på det (han är 8 år) så han nonchalerar dem totalt eller säger till dem på skarpen.
När vi var i Kina för 2 veckor sen så var vi på silkmarket och vid speciellt ett tillfälle drog de in sonen i en av affärerna, och då blev jag så förbannad, de menade ju inget illa men så gör man INTE!

Ha en fin dag

//Gunilla

NICOLINAS BONING said...

Åh,vilken härlig "onge" du har:-)Jag sitter här och fnissar för mig själv och torkar bort tårarna ur ögonvråna:-)
Kram/Birgitta

Dalatorpet said...

Vår granne har oxå en massa dokument kring området så när det finns tid så ska det börjas letas i dessa. Härligt med leriga och lyckliga barn!! Det är så det ska vara!!

Stina said...

Tack för gullig kommentar. Puss och Kram Stina

MiaMaria said...

Hej!

Härlig läsning....ungar...de är som de är och det är ju bara toppen!!!!!!!

Må så himla gott!
MiaMaria

marita blücher said...

Jag har sagt det förut, men det tål att sägas igen - du är fantastiskt duktig på att skriva och berätta om vardagliga händelser på ett sätt som lockar till allt från igenkännande fniss till riktiga gapskratt ! Jag kan riktigt se Bratz-brudarna framför mig när lilltjejen började väsa..... Min syster har två småkillar och hon brukar skämta om att hon snart kan doktorera i fläckborttagning - men det är bara att gilla läget, små barn smutsar ner sig när de leker och har kul och tvättmaskinen är ju turligt nog uppfunnen.
Ha det så gott.
Kramis/Marita

Anonymous said...

Milde himmel - om jag känner igen mig...det vill jag lova...Och det där med att ibland skapa ett rosa skimmer försöker jag mig också på emellan varven men grejen är att när det är "rosa" där jag för stunden är så har det hunnit "skitgrått" bakom ryggen på mig...Läser också dessa farliga tidningar och är mycket lättpåverkad...Smyger ibland runt bland sminkhyllorna och funderar på om mitt liv inte skulle vara bra mycket lättare med en mirakelcreme...förvandlingen skulle vara total...hmrf...Tack och lov slutar det med att jag kollat priset på pytteburken och så var det beslutet avhjälpt...
Tuff tjet Ni har och bra agerat...sk "livebratz" ser jag rätt vad det är och funderar alltid på hur de ser ut utan förklädnad, tänk vad många lager spackel för att få till finishen...
Vår yngsta dotter hade en sådan docka och jag vet att när man tryckte henne uppe på skallen så kom det en massa fåniga ramsor på engelska från henne...detta fascinerade mig och jag tryckte o tryckte...dockan la inte av men tack och lov växte dottern ifrån den...

Massa Kramar på Dig från Malin

Grindelunda said...

Haha...tack för din underbara Bratz-historia. Skrattade gott här framför datorn.

Kul att Du tittade in till mig. Du är så välkommen tillbaka.

Kram från Gunilla...en mamma som också gormar och ryter, men också pussas en massa.

Vit Spets said...

Vilken läsning...:) vilken tur att både barn & vita tyger går att tvätta... Donnan min är superläcker, påminner om mig faktiskt! Högerklicka & "spara som" om du vill ha den på din sida! Bakelserna kan du beställa via PennyHouse - skulle själv vilja ha vita maränger...
Kramis
//Siv

Anonymous said...

Hej Susanne!
Tusen tack för igår. Fantastiskt trevligt och underbar mat. Härlig stämning med alla barn som lekte så bra tillsammans. Mina har pratat om er flera gånger idag.

Vi har varit ute på en svamppromenad ikväll. Vi hittade en hel del faktiskt.

Kram kram från Jennie!

Katta said...

Ha ha, det där var roligt att läsa. Tyvärr har jag aldrig läst tidningen i fråga så jag kan inget säga om den.Men min lilla tjej som snart är fem älskar ju bratz och barbie och hela det där kitet och skulle nog gärna vara en själv om hon själv fick välja.Kram Katta

Malin said...

Hej hej!
Hoppas du har en skööön lördag! Ska lägga ut bilder på den nya tapeten idag om jag hinner =) Nu vill man ju fixa lite med gardiner och så!
Kram Malin