Monday, August 11, 2008

Måndag hela veckan.

Hoppas jag verkligen inte att det blir den här veckan.
Alma den stackarn är så förkyld och har åkt på halsfluss! Gubben konstaterade detta i morse. Nu går hon på penicillin. Mina ungar har i stort sett aldrig ätit det men när man får halsfluss så är det inte så mycket att välja på. Synd bara att de här flytande varianterna måste smaka urk.
Varje dos får efterföljas av något välsmakande. Vi övriga är lite halvrisiga.

Jag pratade ju om Jennie och hennes saker som hon syr. Åh jag önskar verkligen att ni kunde se allt den här underbara tjejen syr. Ungarna älskar sina haklappar. Har aldrig kunnat få på Alma haklapp tidigare, men den här springer hon och hämtar. Titta här!

Man ser verkligen att hon inte mår bra. Blicken är alldeles matt. Stackarn! Hur som helst. Jennie syr mycket i 70 talstyg. Jag älskar det. Just det här tyget är avtorkbart. Perfekt som hakklappstyg med andra ord.

Till min elvaåriga tjej har jag köpt en väska. Nu när vi skulle fota så var hon inte hemma utan hos en kompis. Givetvis hade ungen väskan med sig. Hon är superstolt! :-)

Ska fota mer av Jennies alster och lägga in här!

Sedan var det önskemål på fler bilder på våra kattungar och det kommer här:


De är nu 3 veckor gamla. Har börjat ta sig runt nu och vill utforska världen. Finns fortfarande kvar katt om du vill ha. Varför inte komma och titta? ;-)

Idag har jag också tagit ett stort beslut. Ja enligt mig i alla fall. Ska börja läsa.
Låter kanske inte klokt med tanke på att jag har fyra barn och att min gubbe jobbar massor men jo så blir det. Hela familjen har pratat om det. Dom som kan prata då vill säga och vi hjälps åt. Ska få en egen studieplan och kommer läsa mycket hemma. Gubben ska vara pappaledig 1 ½ dag per vecka och då ska jag vara i skolan. Tack älskade gubbe för att du ställer upp så mycket för mig! Puss på dig. Ska läsa Vård o Omsorg. Har siktet på att jag vill in på sjukhus och jobba. Allra allra helst på Förlossning eller BB. Vore så kul.

Nu ska vi slappa och kurera oss här hemma och så ska jag läsa på era bloggar lite med såklart!

Må väl!

14 comments:

Stina said...

Men vad söta. Lilla gumman ser så gullig ut trots att hon inte mår bra.

Vad kul att börja läsa. Snäll gubbe du har, som ställer upp. Så ska det vara! Snälla och goa gubbar och gummor i hemmen, det är grejer det. Puss

Anonymous said...

Kattungar är ljuvliga...men har just nu Sally i knät (hon vill helst ligga på datorn som är varm o go) och hon har fisit nått vidrigt...fick kolla bakändan på henne ifall det satt nått där men nejdå...en ren och klar kattfis...så de så liven blir stora och goa...
Gott att du har bestämt dig för läsningen och eftersom jag läste när ungarna var små så vet jag att för mig var det ett bra komplement till småbarnslivet...blev inte "bara mamma"...Dessutom blev jag tvungen till att disponera tiden på ett vettigt sätt...avsätta tid för läsningen punktligt och sen lägga det åt sidan och "bara vara mamma"...Har varit svårare att få struktur på läsandet på senare år...då har tiden varit fri på et annat sätt...Alltså - jag funkar bäst under ett visst yttre tryck!

Kramen från Malin

PS. Härliga saker hon syr J, och det är "gamla" klassiska saker som jag önskar aldrig hade varit omoderna.
DS

Grindelunda said...

Tyvärr är huset nästan helt raserat, så det finns inget att visa. Möjligtvis några vackra dörrar som vi hoppas kunna rädda,och kanske någon småpryl vi kan rädda mer av nostalgiska skäl. Sorgligt, men sant så blir det så när gamla hus får stå utan tak under många år.

Men drömmen finns att sätta upp ett mindre hus på samma plats. Vi ska kolla upp med byggnadslov m.m.
Men ett projekt är det onekligen.

Vi får börja med att riva huset, avverka en massa träd så att solen kan tränga igenom ner till stranden. Vi får se hur mycket som hinns med under hösten.

Må så gott.
Kram Gunilla

Grindelunda said...

Så söta små tissetassar förresten, och lilla stumpan med :D

Kram igen från Gunilla

Vit Spets said...

Hoppas hon får mycket glass för att dämpa de onda! Det går säkert bra att mysa till morden oxå, huvudsaken är väl att vi umgås :)
Kramis
//Siv

Anonymous said...

Stackare hoppas hon kryar på sig snart!! Det är ju så jobbigt att ha halsfluss!

Vad kul att du ska börja läsa! Ha det så bra! kram Pernilla

lilla h said...

Vilka små gullungar! Blir full i skratt trots att lillstumpan är skruttig - kan inte låta bli att tänka på hennes "passa dig"-replik! Hihi! Hoppas hon kryar på sig snart!!
Spännande att börja läsa! Själv gruvar jag mig för att börja jobba igen om några veckor, det är sambons tur att vara föräldraledig nu.
Har garvat gott åt ditt förra inlägg! Godis i näsan - äkta vardagsdramatik! Själv har jag lyckats skratta så att både ris och rårivna morötter halkat upp i näsan. Både otrevligt och okvinnligt. Skulle inte tro att mama-mammor gör sånt?!
Nattinatti!
Helena

Dalatorpet said...

Krya på er !! jag är nyfiken på ditt skåp o resultatet... Studier ja det skulle man ägna sig åt Lycka till! Här ligt med gubbar som ställer upp :-)

Anonymous said...

Oj vad spännande att sätta sig vid skolbänken.....men det klarar du nog hur bra som helst speciellt om du får en massa hjälp hemma, hoppas lilla Alma blir bättre FORT nu när hon har fått medicin.

Jag tackar och bugar så hemskt mycket, det känns skönt att ha gjort bort det nu ;-) KALASET!

Kram Pernilla

Katta said...

Men lilla Alma då, inte så kul med halsfluss. men vilken tur att hon fått penicillin.Min son blev riktigt dålig i maj efter att ha gått med halsfluss utan att det visade sig på provet han fick inflammation i njuren, vätska i hjärtsäck och lunga och blev inlagd över en vecka och fick inte ens vara uppe och gå för att blodtrycket blev så högt. Han går fortfarande på regelbundna besök hos nefrologen. Så ät all penicillinen bara. Usch nu låter jag som en skrämslpropagandakärring men det är menat med omtanke.Lycka till med pluggandet låter bara roligt att börja tycker jag.Kattungar mmm, vill ha. Kram Katta

Stina said...

Hej gumman!

Jo, det påslakanet har jag köpt hos inredningetc.se
Kramis

Annika said...

Hoppas lilla Pyret friskar på sig.... inge kul när barna är sjuka.... härligt att du ska börja läsa... gick själv för 3 år sen o läste till undersköterska.... det var kanonkul.... vi läste på heltid... varje dag i ett år... lycka till... Kram Annika

Grindelunda said...

Ja, det fanns med orden hope och love också. Jag fann dem på Glitter.

Må så gott!
Kram Gunilla

Stina said...

Haha...Jag ska prova en fluga ikväll innan jag lägger mig. Då är det mörkt och jag slipper se den. Bra va?
Puss