Sunday, August 10, 2008

Godisböna i näsan och fullt hus.

Nu var det ett par dagar sedan jag skrev och det beror på att vi har haft gäster här hemma.

I torsdags var Jennie och Jonas med barn här. Stor kram till dig Jennie och tack för de fina sakerna du sytt. Jennie syr så otroligt fina saker. Jag ska fota här hemma och lägga in bilder så ska ni få se med egna ögon.

Sen kom min ena syster och hennes sambo på spontanbesök över helgen. Sedan i dag när vi var hemkomna efter en misslyckad svampjakt står min andra syster och hennes gubbe i dörren. Jag gillar sånt! Underbart att träffa mina systrar speciellt när de bor ett par timmar härifrån.

Lördagar innebär ju godis för många. Så även här hemma. Jag är barnsligt förtjust i smågodis. Vi gottar oss och smaskar och njuter allt vad tygen håller. Mitt under matlagningen i så tog jag mig några godisbönor med fruktsmak. Slängde i ett par stycken i munnen. Fick en mycket oväntad nysattack. När den var över inser jag att något underligt har hänt. En bit av en böna har genom svalget passerat upp i näsan! Detta är ju ingen direkt bekant situation så lätt panik uppstår.
Jag börjar snyta mig ganska brutalt men det hjälper inte. Börjar fnysa över handfatet på toaletten. Så pass hårt att jag trodde att hjärnan skulle börja småläcka.
Med ett rejält pling så flyger bönbiten ut i handfatet. Ja vad ska man säga, jag tog det hyfsat lugnt med godis resten av kvällen. En inte helt oäven effekt av att snorta godis är att man har en väldoft i näsan ett bra tag. Nu rekommenderar jag inte det här utan det finns säkert bättre sätt att få väldoft i nästan. Doftljus t ex.

Sedan har vi varit på Grinden. Grinden ligger en bit ifrån oss. Närmare bestämt i Spekeröd. En helt underbar affär. Ska dit nästa vecka och fota lite så ska ni få se. Ägarna är supertrevliga. Tyvärr har de ingen hemsida men det är nog på g. Titta vilket fint frukt/kakfat vi fyndade!
(Gubben har arrangerat ;-) )



Sen bakar vi också. Jag är nog lite insöad på det här med att baka men det är ju jäkla trevligt. Dessutom är det avkopplande och sen blir det förhoppningsvis gott också. Det här smaskade vi i oss häromdagen. (Med lite smör och ost!) Mums!



Till sist vill jag avsluta med en bild hur det kan se ut i fönstret när gubben har jagat getingar.....


11 comments:

Anonymous said...

Hi hi...snyggt jobbat av maken, både med kakfatet och med getingarna...
Sen detta med näsan - jag kallar det för baksug i näsan - har alltså råkat ut för detta några gånger och speciellt när jag äter ris. Kan ju förklara varför kineserna låter så konstigt...vad vet jag. Väldigt obehagligt och har försökt förklara tillståndet men är få som begriper...
Förstår din vanmakt och irritation för vem vill gå runt med godisbönor i näsan...tänk om man nös någon rakt i fejan och framförvarande fick en prickträff på sig...
Annars låter det som en go helg hos Er och håller med om att regnet gör att det påminner om höst, var bara 13 grader då jag klev upp och såpass lågt har det inte varit på länge...
Är slö och längtar redan efter att sova...jag och äldsta dottern har saker att göra i morgon som kanhända blir en liten följetong på bloggen..tiden får utvisa...

Kramen från Malin

Stina said...

Vad fint...och så en "ärta" i näsan. Jag säger då det. Låter ungefär som hemma hos oss. Man vet aldrig vad som ska hända. :-)
Puss

Dalatorpet said...

Huj jag har skrattat så jag gråter över din bildliga berättelse om godisbönan. Jag blir alltid väldigt glad av att läsa dina inlägg. Jag får en känsla av dig som person att du är precis en sån människa som jag bara älskar! Öppen, ärlig och äkta underbart finns för få sånna människor kvar

Katta said...

Men huga vilken godisdramatik, det vill jag nog inte pröva på, doftljus är nog bättre ja.Snyggt fruktfat du köpt.Nybakat bröd när smöret smälter och osten mjuknar å vad det är mumsigt.Kanske ni skulle ta och skaffa såna kött- ätande växter och flugtrumpeter hos er med tanke på din mans framfart.Kram Katta

Grindelunda said...

Kvällens skratt fick jag av dig :D
Tja..godis i näsan har jag också haft, men när jag var betydligt yngre ;) Förstår dock din panik.

Kul att du gillar altanen. Humle är effektivt. Växer som bara den.

Maja sa idag...vad var det hästen hette nu igen? Var det Mango? så nu har den ännu ett nytt namn, men jag gillade också Bimbo.

Må så gott.
Kram Gunilla

Lilla Blanka said...

Hej Susanne!

Hihi din goa galning, godisbönor i näsan, du är ju värre än Madicken ju haha :)

Underbart inlägg som vanligt :)

Hur går det med de små kattungarna..de växer gissar jag :) Skulle vara kul att se fler bilder på dem. Den vi skulle få av en jobbarkompis var tingad av en annan jobbarkompis, så det blidde ingen katt där.

Kraaaam
Mia

Vit Spets said...

Ja ja säger då det, alltid får man sig ett gott skratt i bloggvärlden - TACKA GUBBEN & DIG SJÄLV, godis genom näsan - stackare. Ååå så gott med nybakat bröd med smör & ost - blir lite baksugen...skall blir spännande att se vad du fått i gåva från Jennie...
Kramis
//Siv

Susanne said...

Tack alla ni underbara för kommentarer. Ni är ju världens godingar allihop.
Stor kram till er alla.

Ps Har hört att om man äter godisbönor med en klädnypa för näsan ska man inte kunna dra upp något bakvägen så att säga. Men då lär man ju inte ha någon smak heller. ;-) Ds

Dalatorpet said...

Vi får alldeles för lite beröm nu för tiden :-)
Keep it up :-)

Malin said...

Hej!
Oj vilka äventyr för lite godis *hihi* tur det slutade bra iaf. Åh vad gott brödet såg ut, jag förederar helt klart hembakat framför köpt!
Ha en jättebra vecka!
Kram Malin

Annika said...

HiHi bönor kan va farliga de hör jag.... Vilken tur att den kom ut så du slapp besöka akuten.... hade ju varit lite pinigt!!!! Vilket fint kakfat... blev urtjusigt med de färggranna frukterna.... Kram Annika