Friday, July 18, 2008

Sicket betyg!


Jag befinner mig fortfarande i chock. Har varit hemma i drygt 1 timma men är fortfarande inte riktigt tillbaka i verkligheten.

Idag har jag fått ett riktigt fint betyg!

Imorse kände jag att jag nog ville ut på en liten utflykt. Så efter frukost stoppade jag in alla ungar i bilen och drog iväg. Då var klockan ca halv elva - tar lite tid med alla ungar och djur - och barnen var klara.

I bilen på väg mot Ljungskile ( tar ca 15 min) så var barnen som små ljus. I vanliga fall kan 15 min i bilen få mig ganska matt men icke idag. Väl framme vid stopp numero 1. En lanthandel i Ljungskile där vi handlade god ost och smaskig skinka var barnen som små ljus. Den goe gubben som jobbade där stoppade till dem var sin prinskorv och sa att "de va änna trevliga ongar, söta och rara".

Ut i bilen och nästa stopp som bara ligger ett stenkast därifrån.
Stoppet var Kärrstegens Gård.

Har aldrig varit där förut men nu kände jag att det var dags. Vilket ställe!
Jag rekommenderar varmt ett besök där.
Köpte lite små ljus och några änglabokmärken som jag ska ha till flickornas rum samt en ljuvligt söt bricka. Fanns allt där inne, verkligen allt. Fick även där beröm för barnen och de fick varsin klubba.

Sen åkte vi och fikade och där var barnen också hur goa som helst. Jösses!

Väl hemma igen verkar trenden hålla i sig. Ganska skönt det där med dagar när barnen är änglar även när de är vakna ;-)

Nu är 11 åringens rum ganska färdigt. Hon har som sagt en hel del prylar. Men hon vill ha det så. Det är ju hennes rum så hon får bestämma.
Ska börja med sonens i em samt måla ytterligare ett bord, 2 åringens docksäng samt hennes små trämöbler. Kan nog bli bra när det blir klart. Gubben har lovat göra färdigt hennes säng i helgen.

Gubben har jour den stackaren så jag försöker röja bäst det går här hemma.

Sen en fråga. Vad har ni för växter hemma? Ska köpa lite nytt här hemma så jag behöver lite tips om växter som passar när man inreder mer lantligt. Hittar säkert själv i och för sig, men tips är ändå kul.

Har varit djurvakt ett tag åt en vän. De har varit i Italien. Hon var här och tjötade lite igår och lämnade en tackgåva. En flaska Limoncello!!!!!!!!! Love it! Den ska in i frysen ikväll. Sen ska jag smutta litegrann ikväll när jag satt mig till ro i soffan. Gott gottgottigottgott.

Recept följer här på denna gudadryck. Tar lite tid men tro mig, det är värt det!

Gör så här:

Sanna Töringes limoncello

Värm socker och vatten tills sockret har löst sig ordentligt. Låt svalna. Skala citronerna med hjälp av en potatiskalare. Se till att skivorna är tunna och att inte den vita delen av skalet följer med. Blanda ner citronskal och alkohol i sockerlagen. Häll över i en glasburk med tättslutande lock. Låt dra i två veckor. Sila därefter vätskan.

Servera limoncellon iskall.



Ha en fortsatt trevlig fredag.
Må väl!

Ps det pågår en tävling hos "Bland kuddar och busiga barn" Ett litet tips så här i sommartider Ds

10 comments:

My Lovely Things said...

hej !!
tack för titten inne hos mig..

Trevlig blogg du har..
Visst äre härligt när man får berömm om sina barn..
så vare när vi tältade med..det kom fram en kvinna som tackade oss för att vi hade varit så lugna..hon var så orolig att hon inte kunde sova när hons åg att det var ett tält utan för hennen husvagn..trodde att det var en familj med ett barn..när hon såg att vi hade 4 barn så vvar hon bara tvungen att berömma oss..det var väldigt uppmuntrande..man kan tycka att ens barn alltid ska kivas och låta--härligt att den bra sidan fick synas med..

Jo ang lantliga växter..
Jag är mycket förtjust i murgröna på båge..hjärtan på tråd ..plättar i luften..
ha det så bra..
kram anna

Annika said...

Kul med barnberöm.... men du dom är nog änglar för det mesta iallafall i dina ögon. Det är då mina:)..
Lantliga växter??? Jag har doftranka, clivia, pelargon, orkidee mm. vet inte om de är så lantliga men vackra o lättskötta är de..:) Kram Annika

Stina said...

Vilken trevlig resa med barnen.
Du är duktig och redig du som tar ut dem sådär. Skulle fler göra tycker jag.
Puss

lilla h said...

Hallå där!
Men vilka små änglar! Låter helt ljuvligt, en sån där dag när man går om kring och ler och tänker "Japp, det är jag som är mamma till dem!"
Fast jag skulle gärna ha varit en liten fluga på väggen den där dagen när ni var på loppis - hihi!
Och oj vad du målar och står i! Spännande att se hur det blir när det är färdigt!

Ha det så bra i soffan i kväll!
Kram Helena

PS! När det gäller blommor är Hjärtan på tråd min stora favorit. Söta och tåliga, överlever till och med här! :-)

lilla h said...

Hej igen!
Jag glömde ju... Länkar till dig nu, hojta till om du misstycker!
Helena

Anonymous said...

Låter gott att det varit en bra dag och jag an säga detsamma...
Låter mysigt med en riktig affär där man kan handla över disk...och drycken därtill...Har aldrig provat men ska...skrev av receptet nyss så nu ska det handlas sprit...
Blommor för lantligt hemma så tänker jag spontant på Pelargoner, plättar i luften och rumssparris...den sista är en spröd och lite solkänslig sak som ska vattnas regelbundet men när ljuset silas igenom de tunna flikarna är den underbar...Blomsterlönn ska vi inte förglömma...
Ha det gott och vi hörs...

Kram från Malin

Dalatorpet said...

Mårbacka pelagoner ETT MÅSTE :-)

Vit Spets said...

Hallå där!
Tusen tack för kommentaren...det är roligt att höra att du gillar mina verk! Vilka änglar du har till barn, änglar kan verkligen uppföra sig! Roligt att du tar med dig barnen ut på äventyr det skulle som så många fler göra...
Kramis
//Siv

Susanne said...

Tack för alla fina blomstertips. Nu vet jag vad jag och 11 åringen ska handla när vi ska iväg en kväll själva nästa vecka. Brukar försöka dela upp det så vi är lite själva jag och de olika barnen ;-) Ja igår var de änglar. Tycker man kan förtjäna det när de kan vara det motsatta titt som tätt ;-) Men det är så det ska vara! :-)
Kram på er alla!

Mjuka said...

Åh det skall jag prova, äslkar ju lemoncello. växter ja, det jag inte lyckas ta död på är suckulenter, vackra att göra arrangemang med, passar fint med det lantliga. Sen skall man ha massor av murgröna. Olika typer av träd typ olivträd, citronträd, upptammad lavendel, fikonträd osv är ju lite dyra men passar fint tycker jag. Ha det bäst
kramar Malin