Wednesday, June 20, 2007

Sicken grym insats!!!


Ibland blir man förundrad, ja eller rättare sagt imponerad som tusan!

Låt mig berätta: Alma och jag var ute på verandan och lekte, jag gick in en kort sväng för att hämta lite vatten och frukt. När jag kommer ut står det en hund på vår tomt, ca 10 m från Alma som inte har sett den. Den förb.....hunden har varit inne på tomten en sväng tidigare i våras. En jakthund som tillhör någon gubbe (vem vet jag tyvärr ej) här i trakten.
Hur som helst, hunden ser allt annat än glad ut. Jag ryter åt den att gå härifrån och tar snabbt upp Alma. Den visar enbart mer tandkött och rör sig inte ur fläcken. Dessutom morrar den lite högre. Jäklar vad förbannad jag blev.
Hade jag inte haft Alma hade jag sopat till den med spaden.

Då kommer Tyra rusade ner från sin utsiktsplats på vårt "berg". Jäklar tänker jag, ska hon leka nu också, men icke!
Hon rammar hunden med en jädra fart. Den gnyr och flyger iväg ett par meter. Hon är helgalen!
Helt otroligt! Tyra som alltid, alltid är glad för folk och andra hundar. Hon jagar hunden ut ur tomten, bort mot grannens tomt, genom där och bort runt mot vårt garage. Väl där rammar hon den igen. Förföljer hunden som gnyr av skräck en bit ut på havrefältet!!!

Kvar står jag som har sprungit till andra sidan av verandan och ser Tyra försvinna. Ropar på henne ett par gånger och kan ni tänka er, hon stannar och kommer!

Hon har en grym ragg och skummar ur munnen. Hon ställer sig framför mig och spanar ilsket efter hunden som inte längre syns.

Efteråt var Tyra som en patrullerande gränspolis i Mexico. Hon gick runt tomten flera varv. Revirmarkerade åtskilliga gånger och kollade av.

Vad ska man säga? Det är helt otroligt så snabbt hon läste av situationen. Hon löste den utan särkilt mycket våld, hon kom när jag kallade och vaktade oss efteråt en bra stund.

Jag fick baske mig tårar i ögonen. Den här hunden som har varit så trotsig sista veckorna och förpubertal gjorde mig helt paff idag.

Banne mig att det här var det grymmaste jag har sett något djur göra överhuvudtaget. Är så stolt och imponerad av min hund så det finns inte. Älskar henne!!!

Nu ligger hon under bordet på verandan och sover. Ska åka och handla strax. Det blir mycket smaskens till Tyra kan jag säga.

Så nu är det slut med dagens inlägg och sammanfattningsvis kan man ju säga att hunden...ja det är faktiskt människans bästa vän. Man ska tänka på det när de har sina bus för sig.

Over and out från en mkt stolt matte!

Må väl!

18 comments:

Anonymous said...

Och husse vill inflika att han inte är djurvän nog att låta främmande hundar ens fundera på att hota någon i min familj.

Någon konsekvens kommer det att bli...

Brunkullan said...

Duktiga lilla Tyra!!! Grisöra, oxfilé och gåsleverpastej till henne minst:-)

Och. Jag skulle låta grannen veta att nästa gång hans hund är på er tomt och morrar åt ert barn eller en av mördarsniglarna ens..så blir det ett snabbt samtal till polisen och ber de komma och avliva hundjäkeln.......MINST!!!!


Susanne

Susanne said...

Gubben: Puss gubbe du är så go!

Susanne: Japp. Hon har fått smaskens nu! :-) Ja mördarsniglar tar ingen annan än moi livet av, det är liksom mitt privilegium om man säger så!
Må så gott!

Anonymous said...

Grymt va bra gjort av Tyra.

Glad midsommar allihop!!

Anonymous said...

Dags att gå till optikern tror jag, hunden ser lite suddig ut...

Selma crew said...

Duktiga Tyra!
Ja glad midsommar på er!
Vill gärna se bild på Tyra med midsommarkrans ;)

n o r d i n g å r d e n said...

Läser igenom din text vid tillfälle, ville bara önska dig en skön midsommar!! Mari.

Stina said...

Kram till dig. Stina

Anonymous said...

Heja Tyra vad duktigt gjort!!!
Nästa gång, fånga hundf*n o kör den till spekeröds hundcenter, det kostar en sisådär 1500 spänn för ägaren att lösa ut den *moahahaha*

Anonymous said...

Go Tyra! det är bra skrot och korn i våra hundar alltså, väldigt imponerande att hon vände om när du ropade! Exemplariskt Tyra!

Susanne said...

Ja folket: är själv imponerad av hur Tyra agerade. Just detta att hon kom när jag ropade (eh skrek ;-)) är värt att minnas.
Nästa gång ska jag slå in pannbenet på hunden...
Må så gott i midsommar alla!

Anonymous said...

Vilket agerande...häftigt värre...Det där med folks hundar i trädgården är ett otyg...Vi har en stor lurvig sak som dyker upp här med jämna mellanrum och vill leka...står där fånigt o viftar på svansen och ser förväntansfull ut...Vet inte hur många gånger ja o jycken spatserat gatan fram hem till hans hus...o varje gång tittar han på mig o vill att jag ska följa med in i trädgården ...precis som om han vart mallig o ville visa sitt revir...
Tyra ska ha mycker beröm o kanske kan ni sätta upp en skylt med att "Här vaktar hell´s dog´s" eller nått...
Kram på dig o till Tyra från Malin

Anonymous said...

Yeay! Visst är det gott att ha en CC!?! Hon gjorde ju precis det hon skulle. INGEN RÖR MIN FAMILJ!!! :D

Min store skit är likadan. Stöter vi på okända så håller han sig alltid mellan mig och dom. Han är go´ och gla´ så länge jag visar att det är okej.
Vid ett tillfälle var det en som jag kände mig osäker på (jag har rackarns svårt för stora fyllegubbar) och storskiten stelnade och visade med hela kroppan och gör inte min matte nått för då jäklar!!!

Så dom funkar idag för det dom skapade till att göra. Underbart! :D

*midsommarkramar*

Anonymous said...

Wow! Värsta grejen tjejen!
Grymt imponerad! Hejja Tyra! :D

Stina said...

Skickar in en fläskig kram. Puss

Anonymous said...

Jag har ju alltid sagt det... Tyra ÄR Speciell - och cool, och vacker - och har världens bästa (ursäkta alla andra för nu fjäskar jag..) matte och husse!!!!!! Finns INGEN (nu fjäskar jag igen!) som har en sådan jäkla mysig hund som Ni!! Skulle vara jag själv då....*asg*
En riktigt skön midsommar önskar vi på Dammen!

Stina said...

Du är ju för go du. Ja du får väl komma hem hit och plocka åt dig lite saker. Puss

Stina said...

Tack, för att du är så snäll. Puss