Sunday, July 01, 2007

Små flugor och annat jävelskap.


De bara dök upp. Helt oväntat och helt och hållet ovälkomna.
Många är de och överallt i stort sett. Med risk för att ni ska tro att vi på något sätt har problem med allmänhygien så vill jag tydliggöra att så inte är fallet. Utan de har kommit, precis som de gjorde förra året.
De har avlöst flugorna, som avlöste myrorna. Detta gäller då inomhus.
Vilka talar jag nu om...jo om de små flugjävlarna. Dom sitter på köksdörrar, kaklet i köket, i taket i köket. De har också förflyttat sig ut till ena hallen som har utgång till verandan.

All frukt ligger i kylen. Allt kakel har skurats så noggrannt, spisen har i stort sett desinfekterats på allt som inte ska sitta där. Men ändå finns de asen kvar! Har kommit på att dammsugaren kan ta en hel del av dom.

Efter telefonsamtal med Gubbens mor igår så fick jag bekräftelse på att de finns där också. Gött ville liksom inte vara själv om detta fenomen.

Ute har vi på kvällarna knott. Vad är det för jäkla fel på dessa små as till djur. Vad tusan ska de in i örat på en och göra! Fast de börjar försvinna lite nu, men då kommer istället brems. Dessa har lite olika namn beroende på var man bor, men de ska fortfarande dö!
De landar på kroppen och sliter i stort sett loss stora köttstycken (lite överdrivet, men det är så det känns!).

Sen har vi ju kvar sniglarna, även om de börjar minska i antal. Läste att t o m bönderna är oroliga nu. Sicka as!

Fästingar...ja de är också trevliga - inte! Nu har vi ju inte så många av dem här, men den som väntar får se.

Ja är inte den svenska sommaren härlig! ;-) Ändå finns det inte en chans att jag skulle vilja bo ngn annanstans än vad jag gör. Skulle aldrig kunna tänka mig att bo i stan.
Nä jag trivs bland allt småkryp och elände. ;-)

Idag är det juli och nu väntar man på att det liksom ska smälla till och bli riktig sommar. Hör ni en smäll i natt så är det sommaren som har landat!

Vi har haft en härlig dag med sol och värme idag. Gött! Gubben har varit duktig och klippt gräsmattan som är ganska stor. Det tar ca 2 timmar!!! Överst på hans önskelista står just nu en åkgräsklippare. Hmmm....män och deras leksaker.

Igår åkte 6 st av våra Svarthöns kycklingar. De ska iväg till 2 nya hem. Samtidigt som 3 av dem åkte levererades två st Blommehöns kycklingar. Det är så himla kul med höns! Har tyckt att det är riktiga våp till djur men jag gillar dem skarpt!

Tyra har tillbringat dagen med att slappa och leka med lillan. Hon är också väldigt nöjd med att vädret har varit kanon idag.

Själv börjar jag svälla upp som en valross. Var och kikade på kläder på Polarn o Pyret häromdagen. Men jag menar...hallå. Hur tänker dom egentligen??? Randigt på bredden när man redan ser ut som en vandrande gigantisk badboll!!!!
Jaja...man kan ju glädja sig åt att man kommer vattenfyllas också i sommar! :-) Men vad gör man inte. Och jag gillar ändå att vara gravid. Man e nog lite knäpp.

Nog tjötat! Over and out och ta hand om er för ingen annan gör det ;-)

Ps Stavningskontrollen ville inte godkända valross utan ville jag skulle skriva fallos, kanske hade blivit lite roligare då ;-) Ds

Pss Bilden är på polarna hela da´n Dss

11 comments:

Anonymous said...

Jag håller med! Utrota alla kryp, med eller utan vingar! Fästingarna håller sig på hundarna och katterna, men knott, myggor och blinningar som älskar mig av någon anledning ?! Ser ut som om jag har vattenkoppor på armar och ben och kan inte låta bli att klia... Och sommaren då...?? Skulle inte bli förvånad om den kommer nu när jag ska arbeta tre veckor till.... men håll tillgodo ni i Ucklum - om den dyker upp, och var rädda om er!
Kramar från Tjörn

Anonymous said...

Hehe, fullt av liv på Tyras Plejs vad man kan förstå av den sakliga rapporten :-)

Inga problem med stavfel här för vi förstår nog vad ni menar ändå. Sen blir man jäkligt törstig av att klippa gräsmatta i värmen så ett tips är att ge gubben en liten fällstol som han kan ha tillsammans med Tyra under altanen istället *asg*. Klipper också gräset i timtal, bara så att ni vet, och det enda riktiga positiva bortsett från den kalla ölen efteråt är att vår tomt blir garanterar pinnfri i nästa en hel timme...hehe. Sen är Berta igång igen med nya fynd.

Funderat på att skaffa Myskankor?
Klarar ni av en bläbärsinspektion nu i simmar eller skall vi ta detta längre fram?

Stina said...

Jag tror ni bor på Kålmården...eller?

Puss

Anonymous said...

Klart ni inga fästingar har för de är efter mig! De sitter o väntar på mig jag är helt övertygad om det...Knott o flugor de hörs och syns ju men de där små nedrans parasiterna...de smyger sig på en...äckliga...
Visste inte att brukar smälla hos er när sommaren kommer...intresant fenomen...måsta var nått lokalt...
Sen det där med randigt...Alla som är runda om magen ska ha det...kolla bara på kunderna hos Gudrun Sjödén...(inte alla men många)...Det poängterar klasstillhörighet..."dvs vi som är runda om magen men glada ändå" och som du sa badbollen är randig och den blir man glad av...
Skämt åsido, tycker inte alls du är konstig som gillar att vara gravid...jag tyckte jättemycket om min stora mage på den tiden jag var "valross"...ja jag trivdes alldeles utmärkt...
Hoppas det smäller till hos oss i natt också...
Kramar från Malin

Anonymous said...

Tips,tips,tips! Om det är blomflugjävlar du har drabbats av så får du ta och drabba dom med ett glas vin :D

Om du har en sådan där flugfångare i glas så använd den. Är man mer sadistisk så skaffar man en sådan där flugsmälla med el i och ett vanligt glas med vatten.
Rött vin gillar dom bäst.
Min unge vän Oscar säger att glasmetoden är roligast. För då kan man smyga fram till dom. Lägga flugsmällaren över glaset samtidigt som man slår på strömmen och sedan höööör man när dom små äcklen dör.

Funkar! :)

Anonymous said...

Uäsch! Sniglar, flugor o äckel! Nackdelen med sommarn, men det är ju varmt (oftast), solen skiner (ibland) och man kan sitta ute å grilla (om det inte regnar) :)

Anonymous said...

Fy på mig...var dumt sagt om Gudrun´s kunder...jag gillar randigt och jag gillar kläderna där skarpt...men är ofta lite stora för mig...
Krama från Malin

Susanne said...

ann-marie: din stackare så sönderbiten. du måste smaka gott, men så är du ju söt och rar också! :-)
kram

bertas husse: det blir så snett klippt om han får öl medans han klipper ;-) Man får liksom locka han med det efteråt!
Vi har pratat om träff, men inser med allt som är just nu att det kan blir svårt. Ska kolla en gång till så lämnar vi säkert besked!
Må så gott!

Stina: Japp! Vi ska börja ta inträde. Vem betalar inte för att se gubben lägga tak (han ramlar ner ibland ;-) )

malin: *asg* du är så kul! Förstår precis vad du menar med Gudruns kläder och det var inte elakt.
Jag får köra badbollsstilen i sommar! :-)
Kram

leo o nitros matte: Synd att slösa vin på asen, men i komb. med elsmällare kan det f-n vara värt det :-)
Må bäst!

lix matte: håller med du som man säger. fördelarna är klart fler än nackdelarna.
Ha det gött!

Anonymous said...

Skrev ju lite fel. Man får offra lite vin på asen när man har flugsmällan också.
Jag och Lix matte har en kompis som kom upp med det där knepet med flugsmällan :)

Hon uppskattade det starkt själv. Ett litet nöje man kan ha :D

Brunkullan said...

Ungefär samma som här då! Just nu jagar jag 1000 flugor varje dag här hemma känns det som, och igår....då såg jag de första små "bananflugorna" eller vad det nu är.....
Sickna eländen...
Fram med små skålar med vatten, diskmedel och ättika. Fixar några ialla fall men långt ifrån alla.
VAR KOMMER DE IFRÅN!!!!!!!!!!!!!!????

Susanne

Anonymous said...

Det var bilkö ut från mässan men då tuggade vi naturgodis så det stod härliga till...så det gick rätt smärtfritt faktiskt...For vägen om Torp sen och såg skylten mot Ucklum...Då tänkte jag på er...och funderade på om ni också varit på mässan...
Idag regnar det ännu mer...Är nog en himla tur att jag inte är bonde...då hade jag nog fått dårpippifnatt och blivit intagen vid det här laget...
Kram från Malin