Sunday, July 08, 2007

Det alternativa alternativet.


Det myckna regnet till trots så har jag ändå funderat på trädgård och odling.
Detta trots att växtligheten utanför börjar ruttna pga allt jäv.. regnande.

Under en tid har jag och min käre gubbe pratat om att om något år eller så skaffa gård.
Att vi har den diskussionen kommer sig dels av en stark längtan och önskan om att bli mer och mer självförsörjande och dels av den otroliga tillfredsställelsen vi får av att rota och plantera.

Har börjat lacka till mer och mer då jag åker för att handla och möts av snuskiga priser på t ex grönsaker och potatis. Dessutom ser ibland grönsakerna ut som de hade utsatts för diverse plågsamma försök.

Dessutom har miljötänkandet blivit starkare och man känner att man som familj, ja enskild person måste börja göra något.

Sitter i sits där jag absolut inte kan tänka mig att gå tillbaka till mig gamla jobb. Hade kanon arbetskamrater och gillade mina arbetsuppgifter, men som det är nu finns det ingen framtid för mig där. Framförallt känner jag att lönen var otroligt dålig med tanke på den arbetsinsatsen man gjorde där och att jobba helger utan ob-tillägg känns befängt.

Ska nu läsa upp min matte och sedan därifrån gå vidare. Känner att något f-n måste göras man kan inte bara gå och gnälla och sedan förvänta sig att någon ska vifta med trollspöet och vips, så ska allt bli sååå bra! :-)

Nä...så är det med det.

Sen kan man ju fråga sig om man är det alternativa alternativtypen. Har funderat på hur man är då? Känner mig inte riktigt hemma i velourbyxor och hemmasnickrade träskor, men ändå känner både jag och gubben att vi är alternativa i vårt tänk och agerande.
Vi är ju liksom underliga i grunden så att säga, så folk i vår omgivning skulle nog inte reagera för mycket. Det största problemet blir väl att hitta en gård här i våra trakter.


Gubben fick förresten en bok om höns av mig häromdagen. Han blev jätteglad! :-)
Kul att ge bort presenter tycker jag.

Ute i trädgården är det som en sjö. Allt ruttnar. Gråter när jag ser mina rosor, men likabra att sluta med det. Blir ju bara blötare liksom...

Tyra är sur som ättika. Hon verkligen hatar det här regnandet hon med. Igår var det dock upphåll hela dagen och den spenderade hon utomhus.

Vilken konstig blogg det här blev då. Ja ja...idag ska det bakas lite här. Känner att något måste göras för att lätta på stämningen bland stora och små och djur.

Sköt om er därute i blötan.

13 comments:

Anonymous said...

Javafan. Det lär ju bli sol igen förr eller senare

Anonymous said...

Jag gillar absolut din tanke med att vara mer självförsörjande.
Men som ett barn som hade föräldrar som sågs som grönavågare, INNAN grönavågen kom igen så är jag ganska avskräckt också.
Jag var där, gjorde det också. Fast på "näbbstövel och batikkläder"-vis.

Fast grundtanken finns, att själv producera det man äter. Eller iaf hjälpa till med att äta närproducerad mat som inte har åkt land och rike runt.
Visste du det att frusen mat som ska till ICA i Värnamo först kommer ifrån Helsingborg till Växjö, för att sedan packas om, köras tillbaka till H-borg och sedan köras till Värnamo. Det är hutlöst!!!

Så mer cred till er och er önskan. Själv kör jag med att jag odlar mina kryddor och ruccola i blomsterrabatten ;)

Och visste du en sak till!!! Solen skiner varje dag! Fast ibland är den bakom molnen ;)

*kram*

Malin said...

Bara för att man vill bli "självförsörjande" behöver man kanske inte spika sina träskor själv...finns nog lite mycket nidbilder av "nylantisar"...Tycker det låter helt suveränt...tänker på gurkan jag köpte igår...16 kronor...dvs lika mycket som en fröpåse gurka kostar...och tomaterna sen...hu
Höns förefaller mycket trevligt...och med ägg kommer man långt...
Jag har också en arbetssituation som jag är trött på...trivs väl egentligen men är less på det...har varit där på tok för länge...
Fundera vidare vet ja...
Kramar från Malin

Karina said...

Vi är lite alternativare ;) Bor på gård, odlar våra grönsaker och potatis nu, som tur är har vi ett stort växthus i denna blöta. Det är underbart här ute.
Vi äter inte heller kött, till och med Daffie älskar vår mat. Men hon får inte alltid smaka..*s*


Så hoppas ni hittar ett lämpligt ställe:)

Susanne said...

Anna, Malin och Karina:
Ja det är ju mycket tankar som väcks när man börjar diskutera sånt här. Maten gör ju precis som Anna skriver helt sjuka rundor och som Malin skriver, det ger ju helgalna priser. Ja menar, hallå, 16 kr för en gurka!
Vi får komma och kika hur ni har det Karina och bli lite inspirerade. :-)
Nu har vi 6 st ägg som det är kycklingar i som ligger i äggkläckningsmaskin. Rasen heter Orpington (tror det stavas så) ger stora ägg och stora fina kycklingar.

Vi ska göra lite större saker här hemma med hus och stooort garage. Antingen blir vi kvar här. Det är så fint omkring här, eller också blir det flyt. Tiden får visa.
Tack för alla fina kommentarer från er. Och glöm inte, har ni vägarna förbi, Lova att hälsa på tjejer!
Kram

Stina said...

Men det är ju så trökigt väder...Vill också ha sol ju...


Puss

Stina said...

Tack, gulle ! Kram

Anonymous said...

Matte kollar var ni bor, så får vi se när vi kommer förbi :)

Beas said...

Det låter ju underbart med dina odlingstankar.

Har en brevvän på Gotland som tänkte precis som du gör nu en gång i tiden. Hon köpte då en större gård tillsammans med sin man och hans bror med fru. Hon sade upp sig från sitt jobb och började odla eterneller till försäljning och sedan även odla frukt, bär och grönsaker både till sig själva och för försäljning till olika lantbodar etc. Det har gått jättebra för dem och hon är så glad att de vågade ta steget.

Susanne said...

Bea: Låter riktigt uppmuntrande med din kompis där. Ja det gäller ju bara att våga. Och här gäller det att hitta stället också. Inte helt lätt men vi ger inte upp :-)
Kram

Susanne said...

leo o nitro: Ja vad kul!!! :-)

Susanne said...

Stina: Stor kram tebaxs vännen!

Karina said...

JA, har ni vägarna förbi är ni välkomna.
Vi har också funderat höns, men inte riktig gjort slag i saken än...några tips?

Kram från oss i Brobacka