Wednesday, August 22, 2007

Svenska skaldjur

smakar skit!

När gubben som skaldjurfantast flyttade till västkusten trodde han att han skulle komma till skaldjurens förlovade rike! Alla har ju hört om feskekörka, ingen som träffat en götlaburgare har undgått skryt om västkustens fantastiska skaldjur.

Men...

Det är ju dynga! Dom färska räkorna är utan undantag kokade i saltlake, skulle man hitta en med rom kan man vara säker på att den inte är trålad i närområdet. Skalet sitter hårt och dom är allmänt smaklösa.
Krabbor ska enligt min uppfattning vara välmatade med rom och ha ett fast innanmäte. Rekordet på en lokalfiskad krabba är en tesked rom och resten är utan undantag halvflytande sörja.
"Kräftor" smakar allt mellan skit och ingenting.

Så låt skiten finnas kvar i havet eller gör gödsel av det. Mer skall icke passera över mina läppar!

Tacka vet jag importerad, lyst & välmatad krabba. Räkor som fiskats i norra atlanten, fulla av smaskig rom. Flodkräftor. Kejsarkrabba. Musslor.

Göteborgarna kan ha sina sketna skaldjur för sig själva!

13 comments:

Stina said...

Hahahoho...du är ju för kul du. Har du känt hur räkor luktar i soppåsen när man glömt slänga dem och åkt på semester i två veckor?

Ja, det finns det inget ord för.
Puss

Susanne said...

Vill bara inflika att det är gubben som står för dagens inlägg.

Anonymous said...

Ja du "gubben" havskräftor är det bästa som går att få...stora och fina...helst köpta i Göteborg (förbeställda)eller ute på kusten....resten är bara dynga o skit och brist på vetskap om hur riktiga kräftor ska smaka...inga insjökräftor i detta hus...dy och dynga ska inte vara på bordet...Sen kan jag hålla med om att köpta räkor och krabbor inte håller måttet...men "hemfångade" krabbor går i en klass för sig...

Sen om gårdagens inlägg...hoppas Tyra sansar sig lite o fattar att man inte ska käka skit (även om det finns dekoration på)...hon gjorde nog bort sig lite...svårt att erkänna kanske...men innerst inne...vet hon nog...kanske...njaeäää...

Kram på er alla goa tosingar från Malin

Anonymous said...

Du gubben..(!)

Åk till Strömstad och köp färska räkor istället så skall du få smaka på västkustens pärlor. Det bör tilläggas att Öresund inte inräknas i mitt "väskusten" ;-)

Anonymous said...

Blott Sverige svenska kräftor har!?

Vi kör med insjökräfs och gillar det. Stora och fina, men man blir inte lika mätt som när man äter havskräftor.

Men å andra sidan kan man äta västerbottensost-paj, hembakad foccacia och annat gott :)

Sedan tarva de en liten nubbe.

*suck*
Nu längtar jag till lördag och kräftskiva nummer 2 för året.

Ha en dunderbar helg

Stina said...

Tack, snälla goa du. Kramen




Hahaha...Ja, kanske inte en puss till gubben då.*skrattar på mig*

Anonymous said...

Oj vad kul du har med andra ord...ny kamera och ingen dålig heller...ska bli spännande att få se...
Ha en BRA dag på Er
Kramar från Malin

Susanne said...

hej vänner: tack för alla kommentarer. Brukar få mig ett gott skratt när jag läser dom, ni är ju roliga hela bunten ;-)

ska försöka få ihop en blogg här snart.

Sköt om er alla!
//Kram

Spets och snor said...

Idag söndag är träningsvärken som värst. Insida lår, precis som du sa...

Malin said...

Hallåååå....var är ni.......ho hooooooooooo........hör ni mig.....

Anonymous said...

Hallau!

Här är ju mer stiltje än hemma hos oss!

Bit igång husse och matte så att dom slår sig ner framör tangenterna!!!

*CC-pussar*

Karina said...

Skaldjur som är det bästa som finns. Här i ALngsås smakar dem iallafall gott ;)

Fast min käre Martin som både är född och uppvuxen här på Västkusten...hör och häpna, fått för sig att vi ska köpa insjökräftor och koka egen lag nu till helgen...bah. Det är juh dessa jag är uppvuxen på som Stockholmare jag är i grunden.
Att flytta till västkusten och få äta Havskräftor det var juh hela grejen liksom..*s*

Ja ja, får väl äta dessa ändå :O

Ha det gött

Anonymous said...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu