Sunday, November 16, 2008

Men sicken lång frånvaro det blev!


Fy på mig! Skäms lite, men jag har haft MYCKET ett tag. Både skola och annat. Ni vet när man känner att på kvällen när man ska sova så nästan skenar hjärnan för den ska vidare och vidare....

Men nu kommer ett inlägg och så ska jag kika runt lite.
Här hemma rullar det på. Alma (2 ½ åringen) har börjat hos dagmamma. Går jättebra! Dagmamman är underbar och bor bara en liten bit bort från oss. Det är 4 barn sammanlagt. Det är verkligen en lyx med dagmamma tycker jag. De två stora gick också hos dagmamma när de var små och jag föredrar det framför dagis, men vi är ju alla olika. :-)

Idag och igår är det julmarknad på Grinden i Spekeröd, är bara en färd på ca 8 min med bil härifrån men igår glömde jag av det och idag jobbar gubben till 15.00. *suck* Jag verkligen älskar den julmarknaden. Så underbar. Annars tycker jag alla dessa julmarknader kan ge mig lite kramp i magen. Det blir så mycket av allt. Till slut smakar glöggen och pepparkakorna inte lika gott längre. På något sätt känns det som om julen sugs ut för mycket, man firar mer jul innan jul än efter jul på något sätt. Fast jag måste erkänna, jag älskar julen. Fast det jag älskar mest är myset, baket och pyntandet. Ja och såklart julklappar. Jag är en vuxen som älskar att få julklappar, tyvärr får jag inte så många och barnsligt nog sörjer jag det lite.

Häromdagen var jag nere i "byn" i vår galleria. Var iväg med de två minsta. Vi tog en fika och på väg hem hade dom rea i min favoritbutik. Gick in och hittade en helt ljuvlig kjol som jag ville prova. Lilleman sov i vagnen så jag tog med Alma in i provhytten. Kjolen satt perfekt och jag blev så sugen på att köpa den. Sen drabbades jag av spendersamvete och hängde tillbaka den. Hur som helst, jag och lillan var inne i affären när en STOR kvinna kom in i affären för att hämta kjolen som de hade lagt ut. Jag plockade lite bland vantar och halsdukar när jag plötsligt inte ser Alma. Hjärtat börjar dunka och jag kikar runt i affären. Ropar men får inget svar. Hör ett avlägset mamma och försöker lokalisera varifrån det kommer. Ser då den STORA damen i ett provrum och till höger om hennes min dotters röda stövlar. Den lilla ongen har smitit med den STORA damen in i provhytten och när damen ifråga skall prova sin kjol och böjer sig fast får Alma liksom inte så mycket uttrymme utan blir lite klämd mellan damens STORA rumpa och provspeglen. Ungen lyckas klämma sig loss och kryper ut i affären. Både jag och expediteten har vi det här laget mycket stora ögon. Alma stryker undan sin obefintliga lugg och säger:" Åh my good mamma, hon klämde mig så jag blev alldeles svettig". Jag och expediten skrattade så vi höll på att kissa på oss. När damen kom ut hade hon överhuvudtaget inte ens märkt att hon klämde upp Almisen mot spegeln. Det blev ingen kjol men det blev ett gott skratt.

Sköt nu om er så ses vi nog snart här igen.
Nu ska jag läsa vad som händer hos er.

Må väl alla!

13 comments:

marita blücher said...

Hej Susanne,
Så roligt att äntligen få läsa ett av dina underhållande inlägg igen, har saknat dig. Vilken historia med stackars lilla Alma, ungar kan vara snabba som vesslor, men kanske är hon botad för egna "småutflykter" ett tag framöver ?? Tusen tack för ditt rara inlägg, ja garageombyggnaden var ett riktigt maratonlopp, och vi känner oss ganska möra, men mycket nöjda, just nu. Igår var det premiär hos mig för JULEN årgång 2008 - massor av kunder, doft av hyacinter och glögg - jättetrevligt. Men, jag kan hålla med om att det kan bli lite för mycket av det goda, en del butiker drar ju igång julpyntsförsäljningen redan i oktober och då känns det nästan lite urvattnat till första advent.
Ha det så gott tills vi hörs igen.
Kram/Marita

MiaMaria said...

Hej!

Välkommen åter..

Men vilken underbar histiria...fniss..så gulligt...

Skönt att det gick bra med lilla nyfikna Alma...

Ha nu det så gott denna söndag!
MiaMaria

Grindelunda said...

Hej och välkommen tillbaka :)
Ja, jag har haft det jättehärigt i Rom. Nu vill jag bara återvända och visa maken och senare även barnen i huset.

Må så gott så länge!
Kram från Gunilla

Malin said...

Hej vännen!
Vad skönt att se att du är tillbaka! Oj vilken historia med lilla Alma *hihi* Min lilla tjej är helt vild idag... inte en lugn stund här...
Kramar Malin

Katta said...

Vad kul att du bloggar igen! Förstår att huvudet inte har kunnat vila på ett tag pga plugg och allt.Hoppas också att allt är väl med lilla Alma :) . Kul att du vill vara med och tävla hos mej, lycka till.Kram Katta

Stina said...

Men inte ska du skämmas gumman. Bloggen är DIN och det är roligast att blogga om man känner för det...inte under press. Men jag gillar när du är här...det kan jag då säga.:-) Kram

Gårdsromantik said...

Jag jag skulle ha skrattat halvt ihjäl mig...vilken rar unge!

Jasså du är en kartong drickare - maken är likadan...gissa om jag retar mig på det!!!

Kram Maud

Fake cake said...

Hej!

Kom hem tidigt idag och gud va gott det är:)
Satt på kaminen nu och ska slänga mig med hundarna framför tvn en stund innan jag drar igång..

Vi hörs//Kram

Synnøve. said...

Vilken tur det gick bra med Alma.
Skrattade så tårarna rann när jag läste ditt inlägg.

Min syster bodde i Spekeröd för några år sen. Det är fint där.
Ha det gott.
Synne.

Dalatorpet said...

Men HEJ!!!!! Ett kärt återseende!!! och du gör som alltid förgyller dagen med ett gott skratt!! Nice to have u back! Kram

Annika said...

Welcome back....... kul att höra från dig.... vilken historia den med Alma... kan riktigt se henne där i baken på damen..... de är ju inte precis stora de där hytterna....:) gillar också julmarknader.... man kan gå o bara njuta av allt vackert..... men det räcker med ett par..... annars får man en överdos av inspiration...:) och att ha långt mellen inlägget det måste man ju ibland när livet pockar på.... men vi har koll på dig ska du veta..:) Kram Annika

Andra 19 said...

Ja herregud stackars barn :-)
Kul att läsa här igen.

Annika said...

Tack..... kirrat o klart... Kram Annika