Thursday, January 11, 2007

Uppförsbacke


Tuff start på det nya året har det varit.
Jag (Susanne) som nästan aldrig är sjuk har
dragits med en förkylning i över 3 veckor.
Känner mig seg som en hel karl ;-)

Tyra är inte förkyld. Tvärtom hon mår kanon.
Under en tiodagarsperiod har jag lagt spår 3 ggr.
Och varje gång har det gått kanon! Jäklar va kul det
är när man kommer igång och Tyrannen fattar.

Har lagt lite varierade spår när det gäller längd, "form"
och miljö. Det verkar som det är lättast för henne i skog.
När det blir lite mer öppen terräng så är hon lite mer
trögstartad. Min lilla duktiga hund! Ja liten och liten.
Hon växer bra nu. Väger idag nästan 32 kg! Duktig tös.

Nu sitter ligg, ligg kvar, sitt, sitt kvaroch stanna bra.
Hon går inte ut ur sin bur eller ut genom dörren utan att
man säger varsågod. Än så länge är hon lydig och lyhörd
den lilla fröken. Väntar bara på att hon ska bli könsmogen
och bli lite mer rebell :-) så att man suckade kan säga:
"ja hon var i alla fall lydig när hon var liten"

Har under de sista dagarna upptäckt att Tyra fungerar alldeles
utmärkt som dammsugare. Man behöver inte byta påse på
den här modellen. Väldigt smidigt!
Finns det en ätbar smula på golvet så nog hittar Tyra den.
Hon har också blivit lite mer "följa John aktig" Någon mer som
märkt det? Nu är det väldigt viktigt för henne att alltid va i
samma rum som jag. Förr var hon mer "ensam" Hon kunde
ligga minst 3 m ifrån mig...hehe.

Vad det gäller Tyra och vakt så är vår tomt hennes enligt henne
Hon vet exakt vilka katter som bor hos oss. Dom visar hon
kärlek genom att lite kärleksfullt (enl. Tyra själv) boxa på dom...hmm
Grannes katter (läs elak granne) däremot jagas bort och bör nog passa
sig om dom vill behålla alla kroppsdelar. Bra tycker jag då två av
grannes katter är två äckliga as (förlåt alla djurvänner) Men dom äter
sopor och pissar på min trappa. Bara det tycker jag är värt att bli
av med huvudet för.

Just nu sover Tyra efter en långpromenad med matte och minimatte.
Funderar på att marknadsföra Ucklum som ett semesterparadis i
januari... allvarligt talat, hur fult det kan bli ute så här års???

Längtar efter snö och minusgrader!!!!

Må väl!

Ps slänger in en icke hundrelaterad bild på hur det kan se ut när vi har snö Ds

3 comments:

ullisbullis said...

Heja Tyrannen :)
Ayla kommer förbi endera dagen och hjälper dig jaga bort grannens katter, hehehe.
Kram på er.
Ps. Vi vill oxå ha snö!!! Inte bara en massa lera :/

K&A said...

Skönt att ni fått ordning på torpet igen och tillfrisknat då det varit väldans tomt utan Tyrannens glada bloggar.

Följsamhet finns här också, fast lite mer på distans när vi är ute och går. Nyfiken: Hur långa spår lägger ni?

/K.

Anonymous said...

Grymt att ni kommit igång med spårandet! Duktigt hon är Tyra :)
Har inte märkt någon skillnad vad det gäller "följa john" tendenser med Selma. Hon vill oftast vara där vi är, men kan lika väl vila/sova för sig själv. Kan ni inte lägga upp lite färska bilder på Tyran??